Safe Shop blog placeholder

Primjer lažnog webshopa i kako ga otkriti na vrijeme

18.05.2025. | 17:01

Budite oprezni, ako je neka ponuda previše dobra da bi bila istinita, onda to obično i jeste tako – ne nasjedajte na takve trikove. Naša korisnica je ekspertica u digitalnom marketingu te je odmah primijetila da konkretni webshop pokušava navući kupce na lažnu ponudu

Korištenje interneta kontinuirano evoluira, a tu evoluciju prate i sve sofisticiranije tehnike online prijevara koje sve više koriste različite komunikacijske i prodajne alate kreirane na bazi umjetne inteligencije komunicirajući pritom jaku emociju i igrajući na kartu ljudske slabosti i suosjećanja ili izuzetno jeftine kupnje.

Važno je da svi korisnici koji kupuju putem interneta budu oprezni te da ne nasjedaju na takve ponude koje su obično previše dobre da bi bile istinite, a mogu doći kroz reklame na Facebooku, Instagramu ili putem drugih kanala distribucije.

Kod ovih prijevara se jasno na djelu može vidjeti AI i SaaS automatizacija svih aspekata online trgovine odnosno riječ je o usluzi u cloudu gdje prevaranti mogu naručiti sve što žele, od marketinga, stranice, fraudulent shopa i plaćanja.

Lovci u mutnom

Udruga eCommerce Hrvatska redovito dobiva obavijesti o takvim pokušajima prijevara te smo nedavno od korisnice Monike Nožinić zaprimili pritužbu na potencijalno lažni webshop.

Poruka korisnika: “Dobar dan! Upravo sam na Instagramu naletjela na sponzoriranu objavu za web stranicu butika koji ima rasprodaju zbog zatvaranja. Nakon što sam malo istražila, smatram da je stranica sumnjiva i da je u pitanju potencijalna prijevara. Evo i link: https://lovriczagreb.com/products/crni-hibridni-cargo-traperice. Također, imaju i lažnu Facebook stranicu koju sam upravo prijavila: https://www.facebook.com/share/1Hwk9qs4Ew/. “

Slijedom navedene poruke poslali smo upit na predmetni webshop iz kojeg smo kao odgovor dobili samo automatiziranu email poruku koju potpisuje “Tim Lovric Zagreb” s napomenom da obično odgovaraju unutar 24 sata od zaprimanja upita. Naravno, odgovor nikada nismo dobili.

U međuvremenu, poslali smo upit za komentar na korisnicu Moniku Nožinić kako bi pojasnila svoje korisničko iskustvo koje može biti izuzetno korisno drugim online kupcima kako ne bi nasjeli na ovakve i slične pokušaje prijevara.

“Oglas je bio sponzorirani post na Instagramu i već mi je na prvi pogled izgledao sumnjivo. Kliknula sam iz znatiželje i odmah primijetila niz nelogičnosti – primjerice, srcedrapajuću poruku o zatvaranju trgovine nakon 16 godina rada, stock fotografiju navodnog ‘vlasnika i supruge’ te ponudu kožnih jakni u raznim bojama i apsolutno svim mogućim brojevima, sve sniženo 50%, što djeluje kao klasična marketinška zamka. Na prvi pogled web stranica izgleda uvjerljivo, no uz detaljniji pregled ostavlja dojam generirane i lažne stranice. Budući da radim u digitalnom marketingu, vjerojatno sam brže i lakše prepoznala potencijalnu prijevaru”, navodi Monika Nožinić.

Pritom dodaje kako nije pokušala izvršiti kupnju jer je nakon kratkog pregleda stranice dodatno istražila naziv “Lovrić shop” putem Google tražilice, no nije pronašla nikakve informacije o postojanju takvog butika u Zagrebu. “To mi je samo dodatno potvrdilo sumnje pa sam odmah krenula istraživati gdje se ovakve prijevare mogu prijaviti i tako došla do vas. Drugim kupcima svakako preporučujem da ne budu lakovjerni te da prije kupnje detaljno istraže svaku potencijalno sumnjivu web stranicu za koju još nikada nisu čuli, da koriste alate poput link checkera kako bi provjerili sigurnost domene i datum njezina nastanka te se dodatno informiraju kako bi izbjegli moguće prijevare”, poručila je Monika Nožinić.

I u udruzi eCommerce Hrvatska, kada smo detaljnije pogledali navedeni “webshop”, odmah smo utvrdili da je sasvim jasno kako je riječ o prevarantskoj stranici jer nigdje nisu navedeni podaci o tvrtki niti posjeduje bilo kakav social proof (spomeni u medijima, stvarne recenzije, social profili sa stvarnim pratiteljima itd).

“Logično je da većina kupaca neće primijetiti ove stvari pa predlažem da svaki webshop na kojem prvi put kupujete provrtite kroz naš antiscam servis Check.eCommerce.hr i provjerite rizike. Iako vam nijedan alat neće 100% sigurno pokazati je li neka stranica sigurna, naš servis će vas barem pozvati na oprez. Osim toga, ovaj alat vam omogućuje da na jednostavan način vidite kada je domena (naziv webshopa) registrirana. Uvidom u ovaj slučaj odmah je jasno da je riječ o prijevari jer je domena registrirana prije samo nekoliko dana, a u oglasu se spominje rasprodaja radi zatvaranja obiteljskog biznisa (screenshot u prilogu). Nažalost, ovo nije izoliran slučaj, pa na internetu možete pronaći sve više ovakvih lažnih stranica koje koriste istu taktiku. Evo nekoliko onih koje smo dosad otkrili i provrtjeli kroz naš servis: lucienzagreb.com (domena registrirana 25. 3. 2025.), moda-zagreb.com (domena registrirana 7. 4. 2025.), novir-moda.com (domena registrirana 11. 4. 2025.)”, istaknuo je Marcel Majsan, predsjednik udruge eCommerce Hrvatska.

Osvrnuo se i na sezonske rasprodaje kada dolazi i do porasta online prijevara te pritom podcrtava kako je većina hrvatskih webshopova sigurna, ali u vrijeme Black Friday groznice redovito nikne cijeli biz lažnih webshopova kojima je jedini cilj uzeti podatke s kartica kupaca. Stoga preporučuje da se prije kupnje obave barem osnovne provjere tako što na Google ili drugom internetskom pretraživaču potraže ime tvrtke koja je navedena u uvjetima kupnje.

“Ako se ime tvrtke ne spominje nigdje na internetu, nema neku oznaku povjerenja niti webshop posjeduje određeni društveni dokaz poput pratitelja na društvenim profilima ili pouzdanih recenzija, nemojte im ostavljati podatke svoje kartice. Ako već morate kupiti na sumnjivom webshopu, pogledajte nudi li barem jedan siguran način plaćanja. Iako je plaćanje prilikom preuzimanja sigurno, to ne jamči da vam trgovac neće poslati lažnu robu”, poručio je Majsan.

Loading...