HUB upozorava na porast internetskih prijevara uoči Crnog petka i pokreće kampanju “Budimo realni”
25.11.2025. | 13:09Hrvatska udruga banaka poziva građane na povećan oprez pri online kupnji i predstavlja novu nacionalnu kampanju o kibernetičkoj sigurnosti
Uoči “Crnog petka”, razdoblja kada tradicionalno raste broj internetskih kupnji, ali i pokušaja online prijevara, Hrvatska udruga banaka (HUB) upozorava na sve sofisticiranije oblike krađe osobnih i kartičnih podataka. Prevaranti upravo u danima najvećih sniženja pojačavaju aktivnosti, ciljajući korisnike lažnim ponudama, oglasima i internetskim trgovinama koje izgledaju uvjerljivo, ali služe isključivo prikupljanju i zlouporabi osobnih podataka.
Rastući broj prijevara – lažne trgovine, oglasi i nagradne igre
Zbog porasta pokušaja prijevara i znatno većeg broja lažnih internetskih oglasa i web trgovina koji se svake godine pojavljuju uoči svjetskog shop vikenda važno je provjeriti vjerodostojnost oglasa koji privlače na iznimno povoljnu online kupovinu, ali i istovremeno izlažu zloupotrebi i neovlaštenom uzimanju osobnih podataka.
Svake godine uoči najvećeg globalnog shopping vikenda bilježi se znatan porast lažnih internetskih oglasa i na društvenim mrežama, posebno onih koji nude “nevjerojatne popuste” – HOT SALE, 80% OFF, Discount Sale i slično. Sve češće prevaranti kreiraju i lažne trgovine hrvatskih brendova u kojima oglašavaju totalnu rasprodaju zbog zatvaranja ili promjene asortimana. Takvi oglasi često vode na lažne web stranice čija je svrha isključivo krađa podataka. Kupci najčešće ne dobiju proizvod, a ukradeni podaci kasnije se koriste za neovlaštena terećenja na drugim internetskim trgovinama.
Građanima se savjetuje da prije kupnje dobro provjere internetsku trgovinu, uključujući i iskustva drugih korisnika, te da podatke o kartici unose samo na sigurnim i pouzdanim stranicama. Ako postoji i najmanja sumnja, vjerodostojnost trgovine mogu provjeriti putem servisa: https://iffy.cert.hr/
HUB pokreće nacionalnu kampanju “Budimo realni“
Kako bi građanima pružila konkretne informacije i smanjila broj žrtava prijevara, HUB je uz podršku MUP-a i CARNET-ovog Nacionalnog CERT-a pokrenuo kampanju “Budimo realni” posvećenu odgovornom ponašanju na internetu.
Kroz TV spotove i edukativnu internetsku stranicu www.budimorealni.hr, kampanja prikazuje stvarne primjere najčešćih oblika prijevara, od lažnih stranica banaka i phishing poziva do romantičnih i investicijskih prijevara. Glavno lice kampanje je glumac Hrvoje Kečkeš, koji u ulozi “susjeda heroja” uz prepoznatljivu frazu “Budimo realni” upozorava na situacije u kojima prevaranti koriste povjerenje i brzopletost građana.
“Digitalno okruženje donosi brojne prednosti, ali i nove oblike rizika. Želimo građanima pokazati da oprez ne znači nepovjerenje, nego svijest o tome kako prepoznati sumnjive situacije i reagirati na vrijeme. Budimo realni, prijevara se može dogoditi svakome, ali se uz dozu pažnje može i spriječiti”, izjavila je Tamara Perko, direktorica Hrvatske udruge banaka.
Praktični vodič za građane: kako sigurno kupovati online u razdoblju sniženja
Kako bi se građani zaštitili, HUB podsjeća na nekoliko osnovnih savjeta za sigurnu online kupnju:
10 SAVJETA ZA SIGURNU KUPNJU INTERNETOM:
- BUDITE SUMNJIČAVI: Kada su popusti preveliki i nisu realni (npr. poznati brend snižen 50% i više), nemojte žuriti s kupnjom iako je navedeno da je ponuda još kratko dostupna. Provjerite sve prije plaćanja.
- KUPUJTE OD POUZDANIH IZVORA – Koristite marke i trgovine koje su vam poznate.
- PROVJERAVAJTE RECENZIJE PRODAVATELJA – Posebno provjerite nepoznate trgovine i prodavatelje (https://iffy.cert.hr/; https://www.scamadviser.com/)
- PROVJERITE WEB TRGOVINU:
– PROVJERITE JE LI PRIJENOS PODATAKA PRIKLADNO ZAŠTIĆEN – Prilikom pregledavanja interneta koristite HTTPS i SSL protokole. Upamtite: sam simbol lokota ne znači da je internetska stranica zakonita/legitimna.
– KAD KUPUJETE ONLINE/PUTEM INTERNETA PROVJERITE WEB ADRESU – Nikada ne koristite veze dobivene elektroničkom poštom ili preko društvenih mreža. Podatke unosite isključivo izravno na sigurnim internetskim stranicama.
- PROVJERAVAJTE PONAVLJAJUĆA/ TRAJNA PLAĆANJA – Prije nego što pošaljete podatke o svojoj kartici za plaćanje trajnih usluga preko interneta, detaljno pročitajte uvjete na stranici na koje pristajete unosom kartičnih podataka i informirajte se o načinu prekida usluge.
- NE ŠALJITE NOVCE NEPOZNATIMA – Ako ne biste novac dali osobi koju ste slučajno sreli na ulici, ne činite to ni na internetu. Ako je moguće, zadržite pravo najprije primiti robu.
- NE ŠALJITE PODATKE O KARTICI PUTEM ELEKTRONIČKE POŠTE ILI DRUGIM KOMUNIKACIJSKIM SERVISIMA – Nikada ne šaljite presliku kartice, broj kartice, PIN ili druge podatke o kartici putem elektroničke pošte. Nikada ne šaljite jednokratne zaporke preko servisa kao što su SMS, Messenger, WhatsApp ili Viber.
- PAŽLJIVO PROVJERITE ŠTO I KOLIKO PLAĆATE – Prije potvrde transakcije, posebno one koja zahtijeva pouzdanu autentifikaciju klijenta (SCA), obratite pažnju na iznos koji potvrđujete na ekranima banke te naziv prodajnog mjesta u transakciji za koju dajete odobrenje. Provjerite je li sve u skladu s vašom kupnjom, tako smanjujete rizik od neželjenih troškova i prijevara.
- SAČUVAJTE SVE DOKUMENTE VEZANE ZA VAŠE ONLINE KUPNJE – Mogli biste ih trebati da utvrdite uvjete prodaje ili dokažete da ste platili robu.
- EDUCIRAJTE SE O TRENDOVIMA U ONLINE SIGURNOSTI – Digitalno okruženje brzo se razvija pa je važno pratiti promjene u sigurnosnim praksama. Informirajte se o novim vrstama prijevara i savjetima za sigurnu kupovinu, pratite savjete banaka, regulatora i stručnjaka za sigurnost.
Detaljniji savjeti za sigurnu online kupnju, ali i informacije o najčešćim vrstama online prijevara mogu se pronaći na mikrostranici kampanje www.budimorealni.hr.
VEZANI ČLANCI: Online prijevare u porastu – udruga eCommerce Hrvatska zasuta žalbama oštećenih kupaca
Savjet online kupcima: Otvorite paket i ne preuzimajte ono što niste naručili
Upozorenje Hrvatske pošte na lažne SMS poruke: Ne nasjedajte na prijevaru!
Rastuće štete od kibernetičkih napada
Online prijevare u porastu – udruga eCommerce Hrvatska zasuta žalbama oštećenih kupaca
Trebaju li logističari provjeravati pošiljatelje s kojima surađuju? Bilo bi poželjno