Savjet online kupcima: Otvorite paket i ne preuzimajte ono što niste naručili

26.10.2025. | 19:39

Kupac ima pravo otvoriti paket odmah prilikom preuzimanja te podnijeti prigovor i vratiti robu ako je dobio ono što nije naručio

Sigurnost online kupnje neiscrpna je tema otkako je prodaja putem interneta postala sastavni dio potrošačkog društva, a s razvojem tehnologija na bazi umjetne inteligencije broj i sofisticiranost prijevara u drastičnom su porastu.

Upravo zbog toga na Safe Shop portalu redovito pratimo zbivanja na tržištu te smo slijedom toga odlučili istražiti informacije koje su navedene u prilogu Jutarnjeg lista slanjem službenog upita na Hrvatsku poštu.

Iz Korporativnih komunikacija Hrvatske pošte brzo smo dobili očitovanje u kojem se navodi kako su u 2024. godini uručili gotovo 18 milijuna paketa, što je rast od 2,5 milijuna u odnosu na godinu ranije. Pritom dodaju kako se trend rasta nastavlja i ove godine, uz povećanje od 18 posto u prva tri kvartala, a vrhunac paketnog prometa očekuju tijekom studenog i prosinca.

Kupac ima pravo otvoriti i vratiti pošiljku

“Kupac ima pravo otvoriti paket odmah prilikom preuzimanja, u prisustvu dostavljača, što je zajamčeno zakonom i Općim uvjetima Hrvatske pošte. Ako se ustanovi da pošiljka nije ono što je naručeno, moguće je podnijeti prigovor i vratiti robu. U slučajevima plaćanja pouzećem sumnja na prijevaru omogućava povrat novca i vraćanje pošiljke pošiljatelju”, navode iz Hrvatske pošte.

Pitali smo i što je s paketima koji su dostavljeni na paketomate. “U skladu s Člankom 60., Stavak 4 Općih uvjeta za obavljanje ostalih poštanskih usluga prigovor zbog oštećenja ili umanjenja sadržaja, kad se pošiljka uručuje putem paketomata, podnosi se najkasnije u roku od jednog sata od trenutka kad je korisnik otvorio pretinac paketomata i preuzeo pošiljku. Nakon podnošenja prigovora iz ovog stavka korisnik je obvezan u najkraćem mogućem roku, a najkasnije do kraja prvog sljedećeg radnog dana poštanskog ureda, doći s pošiljkom u poštanski ured radi popunjavanja zapisnika u kojem se utvrđuje stanje pošiljke i nastala šteta”, navode iz Pošte.

Vezano za navode o lažnim web stranicama preko kojih se obmanjuju kupci, ističu da Hrvatska pošta nema uvid u sadržaj pošiljke koji je tajan i radnici ne mogu znati što se nalazi u pošiljci niti je li baš tu pošiljku primatelj zaista naručio.

“Na lokaciju u Poštanskoj 25 stiže roba pojedinih poznatih e-trgovina i brendova koji su ugovorni korisnici Hrvatske pošte. Isto tako, tu stiže i roba putem konsolidatora, logističkih tvrtki s kojima surađujemo, a koje tu robu, odnosno pošiljke prikupljaju u Europi od manjih ili manje poznatih e-trgovina i objedinjeno ih dostavljaju u Hrvatsku na daljnju isporuku. Dakle, navedena lokacija je ulazna točka u Hrvatsku za pošiljke čiji je put započeo na području Europe”, pojašnjavaju.

Pažnja kupaca je najbolja prevencija internetskih prijevara

Iz Hrvatske pošte navode kako se najčešće prijevare tiču komunikacijskog segmenta dostave i lažnog predstavljanja. Naime, u zadnjih nekoliko godina pojavio se niz pokušaja prijevara koje su uključivale obavijest o nemogućnosti dostave paketa, lažne nagradne igre, humanitarne akcije, lažne poveznice za plaćanje i preuzimanje pošiljaka, rasprodaje neuručenih paketa te prijevare vezane uz internetske oglasnike. U svim slučajevima pošiljatelj obavijesti se lažno predstavljao u ime Hrvatske pošte.

“Ne vodimo zasebnu evidenciju o, primjerice, prijevarama koje se odnose na prodaju putem oglasnika s obzirom na to da sadržaj paketa nije predmet kontrole Hrvatske pošte. Ako korisnik, odnosno primatelj posumnja na prijevaru, savjetujemo da se svakako obrati policiji jer se radi o odnosu između kupca i prodavatelja izvan sustava Hrvatske pošte”, navode u odgovoru.

Lažne obavijesti mogu se prepoznati po sumnjivoj adresi (službena domena Hrvatske pošte je posta.hr), gramatičkim pogreškama te nejasnoj poveznici na kojoj se od primatelja u pravilu traži unos broja bankovne kartice i CVC/CVV broj. Samo jedan od navedenih elemenata dovoljan je kako bi se osporila valjanost poruke.

“Službene obavijesti Hrvatske pošte sadrže broj pošiljke koji se može provjeriti u sustavu za praćenje pošiljaka. Ako ste primili lažni SMS u istom periodu kada očekujete pošiljku, u pitanju je slučajnost. Jedino primatelj ili pošiljatelj pošiljke mogu saznati osnovne podatke o pošiljci uz pomoć sustava za praćenje i to ako raspolažu brojem pošiljke, odnosno ako je za pošiljku odabrana usluga praćenja”, navode iz Pošte.

Pritom dodaju kako je ključno napomenuti da je plaćanje ili provođenje bilo koje druge transakcije u Hrvatskoj pošti za dostavu paketa/pošiljaka moguće samo i jedino poštaru na dostavi, u poštanskom uredu ili na paketomatu te da Hrvatska pošta od korisnika SMS-om nikada neće tražiti dodatno plaćanje.

“Korisnicima savjetujemo da se jave policiji ako su bili žrtva internetske prijevare, a najbolja prevencija svakako je obraćanje pozornosti na detalje u poruci”, navode u svom odgovoru iz Hrvatske pošte.

VEZANI ČLANCI: Online prijevare u porastu – udruga eCommerce Hrvatska zasuta žalbama oštećenih kupaca

Loading...